Heijmans Infra (met onderaannemer Martens en Van Oord) is voor een periode van vijf jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de vaargeulbodem van de Boven-Rijn, Waal en het Maas-Waalkanaal. In dit kader heeft ondersteunend specialist HKV een ‘Digital Twin’, een exacte virtuele kopie van de werkelijkheid, opgezet in Delft-FEWS (Flood Early Warning System). Hierin worden ingewonnen data gecontroleerd, bewerkt en gevisualiseerd.
Martijn de Graaf, Technisch Manager bij Martens en Van Oord, in opdracht van Heijmans, legt uit wat de Digital Twin meet: “Denk hierbij aan de verwerking van peilingen en aan bagger- en ploegregistraties, maar ook aan minst-gepeilde dieptes en voorspelde waterstanden en afvoeren. Deze data wordt gegenereerd door onze hybride peilboot Gelderland én gegevens vanuit het bedrijf Covadem, die zij doorlopend verzamelen vanuit de dieptemeters van voorbijvarende binnenvaartschepen. Deze datastromen verlopen vrijwel real-time, waardoor we continu inzicht hebben in de ligging van de vaargeulbodem en onderhoudsvolumes.”
Gedrag van de rivier
De Digital Twin verzendt automatisch afgeleide kaarten en gegevens naar Rijkswaterstaat, zoals verschilkaarten en kuberingen ten opzichte van het geldende Baggerreferentievlak ter plaatse van de vaargeul. Daarnaast biedt de Digital Twin een solide basis om het onderhoud steeds slimmer, efficiënter en duurzamer uit te kunnen voeren. Het helpt om het gedrag van de rivier te volgen, te begrijpen en in de toekomst mogelijk ook te voorspellen. De Graaf: “Door op dit gedrag te anticiperen zijn we voorbereid om de kracht van de rivier maximaal te gaan benutten. Dit kan leiden tot een baggerinspanning, die tot het minimum is teruggebracht. Ofwel: doelmatig onderhoud dat maximaal aansluit bij de natuurlijke dynamiek van de rivier.”
Bron: Rijkswaterstaat